Organizacyjne triki – 6 sposobów na to, jak mieć czas na wszystko, co ważne

Często słyszę pytania: „Jak ty to robisz, że masz czas na tyle spraw?!” i powiem Ci, że zaczęłam się zastanawiać nad tą kwestią. Prawdopodobnie poniższa lista nie jest kompletna, te zasady jednak pomagają mi w organizacji życia codziennego, dzięki czemu znajduję czas na to, co jest dla mnie ważne. Zaczęłam jednak od określenia tego, na czym faktycznie mi zależy, inaczej mogłam zyskać dużo czasu…na bzdury. Jeśli więc chcesz znaleźć czas na swoje priorytety, określ je, a potem zastosuj poniższe sposoby.

1. ZRÓB SOBIE WCZEŚNIEJSZY DEADLINE

Kiedy wiesz, że na zakończenie jakiejś sprawy masz pół roku, ustaw sobie w odpowiednim miejscu, że masz na to 5 miesięcy. Tak naprawdę jesteś w stanie zrobić to zapewne jeszcze szybciej, dlatego skrócenie czasu o jeden miesiąc będzie dla Ciebie jedynie korzyścią. Dzięki zyskaniu tych 30/31 dni, w razie awarii nie musisz się stresować, że goni Cię czas. Gdyby z jakiegoś powodu coś pokrzyżowało Ci plany, zawsze pozostaje rezerwowy miesiąc.

2. NAJPIERW OBOWIĄZKI, POTEM PRZYJEMNOŚCI

Ten punkt zawdzięczam moim rodzicom, którzy zawsze kładli nacisk na to, abym w pierwszej kolejności odrobiła lekcje, zanim zacznę zajmować się swoimi sprawami. Tłumaczyli to w taki właśnie sposób – najpierw obowiązki, potem przyjemności. Zostało mi to do dziś i bardzo się cieszę z takiej umiejętności (dlatego wprowadzam ją także w życie mojego dziecka). Ten sposób rewelacyjnie uzupełnia pierwszy punkt. Kiedy ustalasz sobie, że najpierw robisz to, co jest Twoim obowiązkiem (np. najpierw piszesz pracę, na której napisanie masz 6 miesięcy, ale ustaliłaś sobie, że masz na to 5 miesięcy, a potem zabierasz się za czytanie książki, nic, co istotne w Twoim życiu, Ci nie umknie).

3. NAJPIERW TO, CO NAJWAŻNIEJSZE

Kolejny punkt będący uzupełnieniem dwóch powyższych. Tak naprawdę od tego powinnam zacząć, bo od tego trzeba zacząć, jak pisałam na samym wstępie. Jeśli nie masz pojęcia, co jest dla Ciebie istotne, nieważne, jak dużo czasu mieć będziesz, i tak nie będziesz zadowolona z wyników swojej pracy. Kluczowe zatem jest pytanie – co jest dla Ciebie ważne? Jakie są Twoje wartości? Jakie role pełnisz w życiu, które nadają mu sens i chcesz działać w ich kręgu? Jakie są Twoje cele długoterminiowe?

4. WEŹ POD UWAGĘ SWÓJ BIOLOGICZNY I ORGANIZACYJNY RYTM DNIA

Nie jest tak, że wszystkie metody są uniwersalne. Jednym służy metoda A, innym metoda B. Weź pod uwagę swoje preferencje, swoje upodobania, ale też swój rytm funkcjonowania. Ja najefektywniej pracuję rano, mój mąż rano jest nieprzytomny, a rozkręca się koło godziny 16tej. Dlatego każde z nas pracuje w systemie dla siebie idealnym i świetnie nam to wychodzi. U mnie godzina 17ta jest godziną przełomową – zwalniam, zaczynam się szykować do wieczora i do snu. Mój mąż pracuje do rana. Jest to istotne, jeśli chcesz w pracy dawać z siebie jak najwięcej i mieć efekty swojej pracy. Nie możesz też zapomnieć o rytmie organizacyjnym. Jeśli bowiem jesteś mamą przebywającą z maluchami w domu, masz dużo większe pole do popisu, niż mama, która wróciła do pracy i przebywa w niej 8 godzin dziennie. Twoja organizacja będzie dużo lepsza, niż tej drugiej mamy. Jeśli mama, która wróciła na etat do pracy, weźmie to pod uwagę organizując swoje sprawy, mając świadomość, że posiada do wykorzystania dużo mniej godzin niż ta pierwsza mama, łatwiej jej będzie znaleźć czas na to, co istotne. W takim przypadku szczególnie ważne jest, aby określić własne priorytety i nie marnować czasu na bzdury.

5. PRACUJ BLOKAMI BEZ DODATKOWYCH ROZPRASZACZY

Najbardziej efektywna praca jest wtedy, kiedy skupiasz się przede wszystkim na niej. Zdaję sobie sprawę, że są osoby z podzielnością uwagi (sama do nich należę), ale mimo wszystko istnieje różnica między zadaniem wykonanym w pełnym skupieniu na nim, a zadaniem wykonanym z udziałem rozpraszaczy. Co może Cię rozpraszać? Poza wszechogarniającym facebookiem (wyłącz powiadomienia), rozproszyć Cię może telewizor (wyłącz go), osoba, która do Ciebie dzwoni (wycisz telefon), osoba, która do Ciebie mówi (zamknij się w pokoju i przekaż domownikom informację, że kiedy drzwi są zamknięte, to znaczy, że pracujesz i nie chcesz, żeby ktoś CI przeszkadzał – u nas ta metoda się sprawdza, stosuje ją mój mąż, który pracuje w domu w swoim gabinecie), radio (wyłącz go lub włącz relaksującą muzykę zamiast konkretnej stacji radiowej, w której dużo się rozmawia), dźwięk zakończenia prania/zmywania/pieczenia, itd (chyba że jest to dla Ciebie znak, że czas na przerwę), itd., itd. Kiedy ustalasz sobie, że pracujesz 60 minut bez przerwy, a potem masz czas na odpoczynek, pracujesz efektywniej. Zrobisz wtedy dużo więcej niż kiedy pracujesz z doskoku. Rób sobie takie bloki z konkretnie ustalonych czasem trwania, nie zapominaj o odpoczynku, a zobaczysz różnicę w jakości swojej pracy.

6. WSZYSTKO POD RĘKĄ

Ten sposób to taka wisienka na torcie. Kiedy chcesz coś zrobić, ale wiesz, że potrzebujesz poświęcić więcej czasu na przygotowanie się do tego, zapewne zrezygnujesz z tego. Kiedy jednak wiesz, że masz pod ręką wszystko, co potrzebne do upieczenia ciasta, zabierasz się za to nie analizując swoich ruchów. Wszystko staje się automatyczne. Dlatego też tak istotne znaczenie ma porządek – stworzony z myślą o Twoich własnych preferencjach. W tym tkwi tajemnica tzw. „artystycznego bałaganu”, kiedy Ty nie ogarniasz tego widoku, ale osoba w tym siedząca doskonale wie, gdzie co się znajduje. 😉 Ja jestem zwolenniczką segregowania, chowania do pojemników, pakowania do pudełek itd. W ten sposób jestem w stanie powiedzieć, gdzie co leży. W tym punkcie nie chodzi jednaki tylko o to. Ważne jest, aby mieć przygotowane wszystko to, co będzie nam potrzebne do wykonania czegoś. Jeśli chcę po pracy jechać na basen, to trzymam w aucie torbę z gotowym basenowym zestawem. Jeśli rano chcę ćwiczyć, to mam przygotowaną matę i butelkę wody w odpowiednim do ćwiczeń miejscu.

7. UŁATWIAJ SOBIE ORGANIZACJĘ POPRZEZ KORZYSTANIE Z ORGANIZATORA LUB DOSTĘPNYCH ZA DARMO SZABLONÓW

Nie potrafię żyć bez kalendarza, plannerów i szablonów, które sama tworzę. Nie wyobrażam sobie dobrej organizacji bez dobrych organizerów. Potrafią zwrócić Twoją uwagę na coś, co jest istotne, a przede wszystkim Ty sama zaczynasz dostrzegać coś, czego dotąd nie widziałaś. Pisząc dłonią w takim plannerze przekazujesz do mózgu informacje dotyczące swoich planów, a on je zapamiętuje i zaczyna współpracę z Twoją podświadomością. To z kolei jest kolejny krok do realizacji własnych celów.


Korzystasz z którejś z powyższych metod?

A może masz swoje niezawodne metody dobrej organizacji?

15 thoughts on “Organizacyjne triki – 6 sposobów na to, jak mieć czas na wszystko, co ważne

    • JoannaPS pisze:

      😀 Korzystaj, ile się da 😉 Powieszenie listy jest bardzo dobrym pomysłem. Będziesz miała tę listę zawsze przed sobą, a Twoja podświadomość bardzo na tym skorzysta.

      Pozdrawiam!

      Polubienie

  1. Magda pisze:

    świetny wpis, bardzo wartościowy, dobra organizacja i porządek powoduje, że możemy zaoszczędzić mnóstwo czasu,a przy tym wykonać zadania poprawnie 🙂 również stosuję punkty powyżej, mam czasem tylko ochotę wystawić rodzinę za drzwi, bo przy małym mieszkaniu nawet jak nie wchodzą mi do pokoju to i tak słyszę moich rozpraszaczy za ścianą;)

    Polubione przez 1 osoba

    • JoannaPS pisze:

      Magda, czasem rzeczywiście ciężko zrealizować część punktów we własnym domu. Na szczęście można wyjść do kawiarenki i popracować 😉 Tak powstawała m.in. moja książka 😉

      Polubienie

  2. annascodziennikdiet pisze:

    Niby takie proste i oczywiste zasady, ale nie każdy się ich trzyma 🙂 Np ja, często nie wyznaczam sobie terminów, przez co zwykle robię wszystko na ostatnią chwilę, albo próbuje zrobić wszystko na raz, korzystając z przypływu weny czy energii…

    Polubione przez 1 osoba

  3. Magda-Lekka Zmiana Mamy pisze:

    Bardzo fajnie zebrane zasady 🙂 Ja zauważyłam, że też dobrze pracuje mi się w blokach, wtedy mogę maksymalnie skoncentrować się na zadaniach 🙂 Oczywiście ważne jest pozbycie się rozpraszaczy o których piszesz :))Podoba mi się sposób pierwszy – aby określić sobie wcześniejszy deadline 🙂

    Polubione przez 1 osoba

    • JoannaPS pisze:

      Dzięki, Magda. Te bloki to coś, co wprowadzilam dosyć niedawno, ale faktycznie dają duże efekty 🙂 Wcześniejszy deadline pozbawia stresu jakieś działanie. Przestajemy robić wszystko na ostatnią chwilę – od rozmowy na ten temat z koleżanką, która zgłosiła się do mnie poprade, został w ogóle zainicjowany ten wpis 😉
      Pozdrawiam!

      Polubienie

Podziel się opinią - każde słowo ma swoją wartość :)

