Dziecko z wartościami to dorosły z wartościami – dekalog wartości dla dziecka. #1

naglowki-na-bloga

Wyznaczanie wartości ma w naszym życiu kluczowe znaczenie. Stają się dla nas drogowskazem, sposobem na funkcjonowanie, pozwalają nam wybrać zgodnie z naszym sercem, naszymi potrzebami. Kiedy wiesz, co jest dla Ciebie wartościowe, co jest priorytetem i co jest ważniejsze od czegoś innego, nie ma problemów z wyborem między jednym a drugim. Wiesz, w którą stronę pójść, z czego zrezygnować, by mieć czas na to, co istotne – najważniejsze. 

Poniżej przedstawiam Ci pewną pulę wartości. To nie są wszystkie wartości, jakie istnieją na naszym świecie, ale są to najczęściej wybierane, najpopularniejsze wartości.

 

www-joannaszczygiel-wordpress-com

Czy któreś z nich są Ci wyjątkowo bliskie? Jeśli masz ochotę, wypisz je. Potem spośród wybranych wybierz te, które są Ci najbliższe i ustal ich hierarchię. Ja swoje wybieram co jakiś czas, niekoniecznie regularnie, ale zawsze wtedy, kiedy czuję, że moje życie się zmieniło, że ja sama się zmieniłam. Kiedyś priorytetem było dla mnie uzyskanie wysokiego poczucia własnej wartości, dziś zastępuje je poczucie spełnienia, a i to nie jest wartością najwyższą.

Czasem jesteśmy zdumieni własnymi wyborami. Wśród naszych wartości znalazła się  chociażby niezależność finansowa, a my sami nie zarabiamy żadnych pieniędzy. Oznacza to, że w głębi serca tego właśnie pragniesz – wyrwać się z domu i zacząć zarabiać.

Pięknie widać to w mojej grupie, w której w tym tygodniu pracujemy właśnie na wartościach. Uczestniczki żyją pewnym życiem, w tym tygodniu natomiast często okazywało się, że dla niektórych z nich ogromną wartość ma to, czego nie mają lub czego nie robią… To, co wypływa z Twojego serca, jest tym, co jest Ci najbliższe, co da Ci pełnię szczęścia. I w tym kierunku warto zmieniać swoje życie na lepsze.


Ponieważ Twoje dziecko, zwłaszcza, jeśli jest małe, nie wykona powyższego zadania, warto skupić się na wpajaniu mu uniwersalnych wartości i zasad. Warto od maleńkości pokazywać mu świat jako miejsce pełne obfitości – wielu szans, pozytywnych ludzi, wartościowych sytuacji.

Czasem słyszę, że świat jest brutalny, a ludzie są oszustami. Taki obraz świata kreują sobie niektórzy znani mi ludzie i faktycznie – dla nich świat taki właśnie jest. Takim go sobie stworzyli, w taki wierzą i taki świat odpowiada na ich wołanie. Ale czy Ty chcesz swoje dziecko pozbawić szans na wspaniałą przyszłość? Ja nie…

Kiedy mój syn był malutki, a ja czytałam książki Covey’a, stworzyłam sobie swój własny dekalog wartości, jakie chciałabym wpoić swojemu dziecku. Są one obecne w każdej naszej chwili, cały czas mu je pokazuję poprzez różne wydarzenia, niezależnie od sytuacji. To pewien wartościowy bagaż, w jaki chcę wyposażyć moje dziecko, zanim stanie się całkowicie samodzielne. Kolejność jest tak naprawdę bez znaczenia – każdy z poniższych punktów uważam za najważniejszy.

10 zasad wychowania wartościowego dorosłego

1. Odpowiednia edukacja
2. Proaktywne zachowanie
3. Praca na najwyższym poziomie swoich możliwości
4. Umiejętność rozwiązywania problemów
5. Wybaczanie innym
6. Radzenie sobie w trudnych warunkach
7. Czerpanie radości z działań i kontaktów
8. Umiejętność porozumiewania się z innymi
9. Docenianie tego, co się posiada
10. Spełnianie własnych marzeń

W ciągu najbliższych miesięcy omówię każdy z powyższych punktów, żeby przybliżyć Wam, co dokładnie rozumiem przez te hasła. A co Ty o nich sądzisz? Dodasz coś  jeszcze do tej wartościowej listy?

 

 

Podziel się opinią - każde słowo ma swoją wartość :)

