Jak ustalać cele długoterminowe?! Rozwiązanie problemu.

cele, organizacja, cele długoterminowe, jak ustalać cele, realizowanie celów, plany noworoczne

Czasem dostaję od Was wiadomości (mailowo lub na moim fanpage’u) związane z tekstami, które piszę na swoim blogu lub fanpage’u. Zadajecie pytania, jak coś zrobić, albo rozwiązać jakiś problem. Dlatego właśnie dziś pojawi się na blogu wpis pokazujący, jak ja ustaliłam swoje cele długoterminowe, które pozwalają mi na realizowanie swoich celów krótkoterminowych. 

Zacznij od tego, aby określić kilka kwestii. Bez tego pewnie udałoby Ci wypisać swoje cele długoterminowe, ale wiem po sobie, że mogą one nie zostać zrealizowane. Kiedy przestałam chodzić na skróty i zaczęłam od początku, wszystko nabrało sensu i moje cele stały się dla mnie konkretem do osiągnięcia.

1. TWOJE WARTOŚCI

Żeby wiedzieć, dokąd zmierzasz, musisz wiedzieć, czym się kierujesz. Możesz trwonić czas na sprawy, które podrzuci Ci los, ale czy właśnie tego chcesz? Kiedyś bardzo często powtarzałam, że chciałabym, aby doba miała 48 godzin. Mój kalendarz wypełniony był po brzegi sprawami do załatwienia i każdego wieczoru wiele z nich przepisywałam na następna stronę. Spraw nie ubywało, ale przybywało. A ja z frustracją w oczach próbowałam rozciągnąć czas. Ale tu nie o czas chodziło – chciałam zrobić WSZYSTKO, zamiast tego, co było dla mnie najbardziej wartościowe. I wtedy właśnie trafiłam na książkę Kariny Sęp „Mapa Marzeń Mapa Celów”, w której autorka zawarła jedno z najistotniejszych ćwiczeń, jakie kiedykolwiek wykonałam. Określenie swoich wartości – wybraniu 7 najważniejszych spraw w moim życiu. Dzięki temu mogłam skupić się tylko na tym, co jest dla mnie najważniejsze, a nie na wszystkim, co podsyła mi los. Jeśli jesteś zainteresowana wykonaniem takiego ćwiczenia, napisz mi w komentarzu, a ja przygotuję osoby wpis.

2. TWOJA MISJA W ŻYCIU

Czy wiesz, po co w ogóle żyjesz właśnie teraz? Każdy z nas rodzi się z pewnym posłannictwem życiowym. Jeśli wiesz, co nim jest, do czego zostałaś stworzona, to Twoje życie pełne jest radości z tego, co robisz. Jeśli Twoja praca lub zadania, jakie wykonujesz, zupełnie nie dają Ci szczęścia, oznacza to, że jeszcze nie odkryłaś swojej misji. Usiądź w cichym i spokojnym miejscu i zastanów się, jak chciałabyś, aby wyglądało Twoje życie. Mając określone wartości nie powinno Ci to sprawić trudności. Czym się kierujesz? Co jest dla Ciebie ważne? Czego pragniesz dla świata i siebie? Określenie własnej misji pozwoli Ci na uzyskanie informacji, jak ma wyglądać Twoje życie. Jest Twoim kompasem. Czytana codziennie sprawia, że Twoje życie staje się takim, jakie sobie  wymarzyłaś.

3. TWOJE MARZENIA

A wiesz, jakiego życia pragniesz? Dorośli często zapominają o marzeniach uznając, że monopol na nie mają tylko dzieci. Tymczasem, jeśli nie marzysz, nie programujesz swojej podświadomości w wymarzonym kierunku. Jeśli bierzesz życie takim, jakie jest, pozbawiasz ją tej dziecięcej radości kreowania własnego cudownego życia, w którym marzenia się spełniają. O czym marzysz…? Jeśli tego nie wiesz lub trudno Ci w tej chwili określić własne marzenia, pozwól sobie na maksymalne rozluźnienie tuż przed snem. Staraj się o niczym nie myśleć jednocześnie kierując własne myśli ku marzeniom.

4. TWOJE PLANY, GDYBY NIE ISTNIAŁY ŻADNE OGRANICZENIA

Słuchając nie tak dawno audiobooka na podstawie jednej z książek Briana Tracy’ego, usłyszałam pytanie – czego byś chciał, gdyby nie istniały żadne ograniczenia? Od razu moja wyobraźnia wytworzyła liczne obrazy, których nie śmiała kreować, gdy do głosu dopuszczałam jedynie rozum. Ty też wyobraź sobie, jak wyglądałoby Twoje życie, gdyby nie brakowało Ci pieniędzy, gdybyś była pełna sił i mogła zrealizować każde marzenie? Tak naprawdę tylko my jesteśmy jedyną przeszkodą w realizacji naszych celów. Tylko Twoje ograniczające myśli powodują, że Twoje życie nie wygląda tak, jak sobie  wymarzyłaś. Budda powiedział: „Bądź zmianą, którą chcesz ujrzeć w świecie”. Chcesz być zdrowa? Zachowuj się, jakbyś była zdrowa. Chcesz być poważaną osobą w swojej firmie? Zachowuj się tak, jakbyś była. Chcesz być kochana przez swojego partnera? Zachowuj się, jakbyś była. Chcesz być sławną piosenkarką? Zachowuj się tak. Ćwicz głos regularnie, szukaj możliwości do śpiewania dla publiczności. Stań się zmianą, która ma być zrealizowana. A któregoś dnia zdziwisz się, kiedy okaże się, że jest tak, jak sobie wymarzyłaś 🙂 Wiem to po sobie 😉

5. GDZIE CHCĘ BYĆ ZA 10 LAT

Masz już podstawowe narzędzia do tego, aby zaplanować swoje życie. Rozsiądź się wygodnie, weź kartkę i coś do pisania i na podstawie tego, czego dowiedziałaś się o sobie chwilę wcześniej, na podstawie swoich wartości, swojej misji, marzeń i planów, napisz, w jakim miejscu swojego życia chciałabyś być za 10 lat. Pozwól sobie na dopuszczenie własnego serca do głosu. Nie ograniczaj sama siebie. Wypisz wszystko, czego chciałabyś doświadczyć w ciągu najbliższych 10 lat. W jakim miejscu zawodowym chciałabyś być? Gdzie chciałabyś być w ramach spraw osobistych, a gdzie w rodzinnych? Jakie osiągnięcia chciałabyś mieć na koncie? Jaka chciałabyś być?

6. GDZIE CHCĘ BYĆ ZA 5 LAT

Na podstawie planów 10letnich możesz określić, gdzie chciałabyś być za 5 lat. Ile z planów 10letnich chciałabyś osiągnąć w ciągu tych 5 najbliższych lat? Zapisz wszystko bardziej szczegółowo.


Kiedy wykonasz powyższe zadania – określisz swoje cele długoterminowe. Na ich podstawie możesz zaplanować swój najbliższy rok, a potem każdy miesiąc, tydzień i dzień swojego życia, w którym będą już działy się tylko te sprawy, które są dla Ciebie najważniejsze.

Pamiętaj, że mając określony cel, do którego dążysz, idziesz w dobrym kierunku. Bez tego określonego świadomie punktu poruszasz się po omacku. Czasem dojdziesz tam, gdzie naprawdę pragniesz, ale często jednak po prostu zrealizujesz czyjś a nie swój cel.

Kiedy zadbałam o wykonanie tych powyższych punktów i określiłam swoje cele długoterminowe, łatwiej było mi zaplanować najbliższy rok – wiedziałam już dokładnie, w jakim miejscu chcę być za dwanaście miesięcy. A to z kolei ułatwiło mi planowanie miesiąca, w którym mogłam skupić się tylko na tym, co jest dla mnie najważniejsze. I w końcu zaczęłam realizować postanowienia noworoczne, ale o tym innym razem 🙂

Tymczasem napisz mi koniecznie, czy Ty już wiesz, gdzie chciałabyś być za 10 lat??

Uściski,

Joasia

6 thoughts on “Jak ustalać cele długoterminowe?! Rozwiązanie problemu.

Podziel się opinią - każde słowo ma swoją wartość :)

