Projekt TSP – kwiecień

mama i dziecko, wsparcie

W kwietniu zajmowałam się savoi-vivrem dla dzieci. Nie chodziło mi tutaj o to, aby nagle przyjąć pozycję ostrego krytykanta – to zupełnie nie w moim stylu. Położyłam jednak mocny nacisk na to, aby w każdej sytuacji, w której zaistniała potrzeba, uświadomić Oskara, że choć wychowywany jest w tonie większej wolności i swobody, to jednak światem rządzą pewne zasady, których przestrzegać po prostu trzeba.
Jedną z takich sytuacji jest wchodzenie na stół w butach, które to zachowanie Oskar uwielbia powtarzać. Dziś mogę powiedzieć, że pamięta już o tym, aby tego nie robić.

Na co jeszcze zwróciłam uwagę w tym miesiącu?

Na DZIĘKUJĘ, PROSZĘ i PRZEPRASZAM.

Niby proste słowa, ale z moich obserwacji wynika, że rzadko które dziecko ich używa. Ergo – nie używają ich lub używają zbyt rzadko bliscy tych dzieci. Rodzice, dziadkowie, wychowawcy w przedszkolu (bo w tej grupie znalazły się też przedszkolaki). Wydawałoby się, że nie jest trudne przeprosić kogoś za krzywdę (czasem przecież nieumyślną, ale jednak dokonaną). Wydawałoby się, że podziękowanie za coś jest naturalnym odruchem człowieka, a „chcenie” można wyrazić prośbą, a nie nachalnym wyrywaniem sobie rzeczy. Zdaję sobie sprawę, że dwulatki i trzylatki są na etapie zagarniania rzeczy dla siebie, szukania „swojego” w tłumie osób i sytuacji, jednakże są przypadki, kiedy maluch podziękuje czy poprosi, zamiast zabierać.

W kwietniu w naszym domu zastosowałam metodę pożyczenia. Oskar, jak większość dzieci w tym wieku, potrzebuje mieć coś swojego. Czegoś takiego tylko dla niego. Pożyczamy więc od siebie różne przedmioty – np. kiedy potrzebuję zrobić mały dołek w ziemi, by zasadzić sadzonkę ziół, a nie mam pod ręką swoich ogrodowych narzędzi, pożyczam od Oskara małą łopatkę metalową, skonstruowaną specjalnie dla dzieci w myśl zasad Montessori. Albo kiedy on chce pobawić si moją szczotką do włosów, pożycza ją ode mnie, a potem oddaje. Sprawdza się.

Oskar często woła „chcę pić, „chcę coś tam”. Rozmawiałam z nim na ten temat, choć nie mam pewności, ile zrozumiał. Coraz częściej jednak woła: „poproszę piciu, mamo!”. Przy nauce takich zwrotów należy pamiętać o szacunku dla dziecka. Nigdy, przenigdy nie można wyśmiewać malucha, poniżać go. Każde nasze zwrócenie uwagi na cokolwiek powinno iść w parze ze zrozumieniem. Przecież ono dopiero wszystkiego się uczy i ma prawo do popełniania błędów 🙂 Dzięki temu mamy pewność, że z naszych maluchów wyrosną osoby z ogromnym poczuciem własnej wartości, kreatywne i odważne.

rodzina, wsparcie

Staram się cały czas ze wszystkich sił właśnie w taki sposób podejść do rozwoju mojego syna. Jest to dużo bardziej możliwe dzięki temu, że mogę spędzać z nim każdy dzień w domu. Do przedszkola we wrześniu pójdzie już ze sporym bagażem użytecznych i pięknych cech swojego charakteru.

A jak u Was minął kwiecień? 🙂

 

4 thoughts on “Projekt TSP – kwiecień

  1. hapimami pisze:

    u mojej dwuipółlatki najczęściej gości jednak „przepraszam” – kiedy jej się odbije, puści bąka:))) i „proszę”: o picie, o coś co ja akurat mam w rękach, o poczytanie. to jest superśmieszne! i takie DOJRZAŁE!!!!

    Lubię to

    • JoannaPS pisze:

      Oj tak, niezwykle dojrzałe, i urocze jednocześnie 🙂
      Kiedy słyszę”proooooooszę” mojego synka, od razu się uśmiecham 😀

      Może macie ochotę dołączyć do naszego Projektu? 🙂

      Lubię to

      • JoannaPS pisze:

        Co miesiąc zajmujemy się innym tematem skupiając się na rozwijaniu dzieci, edukując poprzez zabawę. 🙂
        Listę tematów znajdziesz tutaj:
        https://www.facebook.com/projekt.tak.sobie.poznaje
        W maju działamy muzycznie. Na koniec miesiąca robimy raport z minionego tematu i dzielimy się linkiem pod konkretnym wpisem na fanpage’u. Jeśli masz ochotę, możesz zaprosić do zabawy jeszcze kogoś. 😉
        Na dole tej strony, po prawej są moje fanpage’e. tam też znajdziesz fanpage Projektu. Nazywa się Projekt Tak Sobie Poznaję 🙂
        Miło mi, że masz ochotę dołączyć 🙂
        Zaraz wrzucę Cię do obserwowanych stron, żeby widzieć Twoje wpisy 😉

        Lubię to

Podziel się opinią - każde słowo ma swoją wartość :)

